UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Formación docente inicial desde una perspectiva comparada entre España, Chile y Paraguay

Title (trans.)
Initial Teacher Training from a Comparative Perspective between Spain, Chile and Paraguay
Author
Castillo-Vega, José María; Donaire, Carolina; Manso Ayuso, Jesúsuntranslated; Lagunes-Dominguez, Agustín
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña ISFODOSU
Date
2022-07-15
Citation
10.32541/recie.2022.v6i2.pp1-14
Revista Caribeña de Investigación Educativa 6.2 (2022): 1-14
 
 
 
ISSN
2636-2147 (online); 2636-2139 (print)
DOI
10.32541/recie.2022.v6i2.pp1-14
Editor's Version
https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i2.pp1-14
Subjects
Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/707015
Rights
Derechos de autor 2022 RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La presente investigación comprende un estudio comparado que está enfocado en el análisis de convergencias, diferencias y tendencias que se manifiestan en la forma-ción docente inicial en tres contextos ibe-roamericanos: España, Chile y Paraguay. Para su desarrollo, se diseñó un árbol de parámetros e indicadores cuyas categorías de análisis fueron las siguientes: modelos de formación inicial, instituciones for-madoras, requisitos de acceso, duración, contenido curricular, períodos de prácti-cas y perfil de formadores. Los resultados y conclusiones ponen de manifiesto que, si bien se han realizado importantes avances en posicionar el discurso de organismos internacionales en las políticas de forma-ción inicial para la mejora educativa, se siguen presentando marcadas diferencias entre los países conforme con las últimas tendencias, fundamentalmente en aspec-tos como la duración de los programas, las instituciones formadoras, el grado de cualificación que se establece para ejercer la docencia, el perfil de los formadores y la escasa vinculación entre la teoría y la prác-tica. Por otra parte, se puede afirmar que, a pesar de estas diferencias, existe conver-gencia en cuanto a la implementación de procesos de mejora que, si bien se encuen-tran en distintas fases en los tres contextos, tienen un mismo objetivo: mejorar la cua-lificación docente y aumentar la calidad de la educación
 
This research includes a comparative study that is focused on the analysis of conver-gences, divergences and trends that are manifested in initial teacher training in three Ibero-American contexts: Spain, Chile and Paraguay. In the development of the study, a tree of parameters and indicators was designed that include ca-tegories, such as initial training models, training institutions, access requirements, duration, curricular content, internship periods and trainer profiles. In regards to the results and conclusions, it is shown that although important advances have been made in positioning the discourse of international organizations in the policies of initial training for educational improve-ment, there are still marked differences be-tween those countries in accordance with the latest tendencies, mainly in aspects, such as the duration of the programs, the training institutions, the degree of qualifi-cation established to exercise teaching, the profile of the trainers and the limited link between theory and practice. In contrast, it can be stated that despite these differen-ces, there is convergence in terms of the implementation of improvement proces-ses, which although they are in different phases in the three contexts, they have the same objective, which is to improve tea-cher qualification and increase the quality of education
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
formacion_castillo_rcie_2022.pdf
Size
463.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Castillo-Vega, José María - Donaire, Carolina - Manso Ayuso, Jesús - Lagunes-Dominguez, Agustín

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17129]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Las Competencias del Profesorado de Educación Secundaria en España: Evolución del Perfil Docente en la Formación Inicial 

    Sánchez-Tarazaga, Lucía; Manso Ayuso, JesúsAutoridad UAM
    2022-02-01
  • Formación inicial y acceso a la profesión:qué demandan los docentes 

    Manso Ayuso, JesúsAutoridad UAM; Garrido Martos, RocíoAutoridad UAM
    2021-06-25
  • Tendencias en la formación inicial docente 

    Vaillant, Denise; Manso Ayuso, JesúsAutoridad UAM
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad