UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Escuela, del liberalismo al neoliberalismo Tensiones entre el cercamiento y lo común

Author
Fernández González, Noeliauntranslated; Monarca, Héctoruntranslated
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Date
2022-01-01
Citation
10.22201/IISUE.24486167E.2022.175.60012
Perfiles Educativos 44.175 (2022): 150-165
 
 
 
ISSN
0185-2698
DOI
10.22201/IISUE.24486167E.2022.175.60012
Editor's Version
https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.175.60012
Subjects
Commons; Enclosure; Liberalism; Neoliberalism; School; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/707048
Rights
© 2022, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE)

Abstract

Ante el interés por la noción de lo común en el debate académico de los últimos años, en este artículo pensamos en la escuela desde las nociones de lo común y de cercamiento, tal y como se han planteado recientemente dentro de la corriente marxista autonomista. Al combinar este debate con aportes postestructuralistas, enmarcamos la introducción y expansión de la escuela en el siglo XIX como un cercamiento masivo que organiza la socialización al servicio del capitalismo industrial. Sin embargo, en sus pretensiones universalizadoras y democratizadoras observamos esfuerzos por hacer un común de la escuela. Así, vemos que la escuela se entreteje en la tensión entre la lógica de cercamiento y sus posiciones sobre lo común. Finalmente, situamos las políticas neoliberales de la educación como un recercamiento que profundiza en su lógica liberal y meritocrática
 
Given the interest in the notion of Commons in the academic debate of recent years, this article approaches schooling from the point of view of the commons and enclosure as they have recently been set forth within the autonomist Marxist current. Combining this debate with certain poststructuralist contributions, we demarcate the introduction and expansion of the school in the 19th century as a massive enclosure that organizes socialization in the service of industrial capitalism. However, in its universalizing and democratizing claims we observe some efforts to make the school a common space. Thus, we find that the school institution is intertwined with the tensions between the logic of enclosure and its position regarding the commons. Finally, we consider the neoliberal education policies as further enclosures that deepen on its own liberal and meritocratic logic
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
escuela_fernandez_perfileseducativo_2022.pdf
Size
336.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Fernández González, Noelia - Monarca, Héctor

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17129]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Escuela, del liberalismo al neoliberalismo 

    Fernández González, NoeliaAutoridad UAM; Monarca, HéctorAutoridad UAM
    2022-01-01
  • Orden social, Estado y escuela: de la producción de lo común a la producción de la diferencia 

    Monarca, Héctor Autoridad UAM; Fernández González, NoeliaAutoridad UAM; Méndez Núñez, ÁngelAutoridad UAM
    2020
  • Los sentidos de la rendición de cuentas en el discurso educativo 

    Fernández-González, Noelia; Monarca, Héctor Autoridad UAM
    2018-01-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad