UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Improvement of initial teacher training programs based on the personal, academic and professional trajectory of the students

Title (trans.)
Mejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnado
Author
Rodrigo Moriche, María Pilaruntranslated; Vasco González, Margarita; Gil Pareja, David; Pericacho Gómez, Francisco Javieruntranslated
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Universidad de Murcia
Date
2022-04-30
Citation
10.6018/reifop.512851
Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado ()REIFOP 25.2 (2022):1-14
 
 
 
ISSN
1575-0965 (online)
DOI
10.6018/reifop.512851
Editor's Version
https://doi.org/10.6018/reifop.512851
Subjects
educational interaction process; educational planning; learning ecology; Teacher preparatory training; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/707062
Rights
© Ediciones de la Universidad de Murcia & MIDE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

To improve initial teacher training programs and favor a positive encounter between students and those who design and implement them, it is necessary to have up-to-date information on entry profiles. This article describes the students according to their life experiences, previous knowledge, professional development and learning goals to know opportunities, needs and improvement trends. From a qualitative orientation, 62 initial evaluation tasks were selected for first-year students of the General Didactics subject of the Master's degree in Primary Education at Universidad XXX from the 2014-15 to 2019-20 academic year. The documentary analysis was supported by the computer software Atlas ti 9 from which emerged, through the articulation of the grounded theory, a set of categories whose relationships and interpretations, results were obtained that evidenced, among others: high teaching vocation and ideas preconceived in training and professional interests oriented to educational change. As main conclusions, it is proposed to connect with training and professional experiences related to the educational field as precursory teaching elements; promote innovative, participatory and teamwork methodologies; and guide the theory to educational practice and teaching organization
 
Para mejorar los programas de formación inicial docente y favorecer un encuentro positivo entre el alumnado y quienes los diseñan e implementan, es necesario disponer de información actualizada sobre los perfiles de entrada. Este artículo describe al alumnado según sus experiencias de vida, conocimientos previos, desarrollo profesional y metas de aprendizaje para conocer oportunidades, necesidades y tendencias de mejora. Desde una orientación cualitativa se seleccionaron 62 tareas de evaluación inicial del estudiantado de primer curso de la asignatura Didáctica General del grado de Maestro/a en Educación Primaria de la Universidad XXX desde el curso 2014-15 hasta 2019-20. El análisis documental fue apoyado por el software informático Atlas ti 9 del que emergieron, por medio de la articulación de la teoría fundamentada, un conjunto de categorías de cuyas relaciones e interpretaciones, se obtuvieron resultados que evidenciaban, entre otros: alta vocación docente e ideas preconcebidas en la formación e intereses profesionales orientados al cambio educativo. Como principales conclusiones se plantea conectar con la formación y experiencias profesionales afines al ámbito educativo como elementos precursores docentes; potenciar metodologías innovadoras, participativas y de trabajo en equipo; y orientar la teoría a la práctica educativa y a la organización docente
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
mejora_rodrigo_reifop_2022.pdf
Size
1.251Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Rodrigo Moriche, María Pilar - Vasco González, Margarita - Gil Pareja, David - Pericacho Gómez, Francisco Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17129]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Acceptability and feasibility of a virtual community of practice to primary care professionals regarding patient empowerment: A qualitative pilot study 

    Bermejo-Caja, Carlos Jesús; Koatz, Débora; Orrego, Carola; Perestelo-Pérez, Lilisbeth; González-González, Ana Isabel; Ballester, Marta; Pacheco-Huergo, Valeria; Del Rey-Granado, Yolanda; Muñoz-Balsa, Marcos; Ramírez-Puerta, Ana Belén; Canellas-Criado, Yolanda; Pérez-Rivas, Francisco Javier; Toledo-Chávarri, Ana; Martínez Marcos, María MercedesAutoridad UAM; Alejo-Díaz-Zorita, Concepción; Barbero-Macías, Cynthia A.; Borrell-Punzón, Fernando; Bueno-Rodriguez, Beatriz; Colmena-Martin, Begoña; Del Valle-De Joz, Isabel; Gamboa-Puñal, Juan Carlos; García-Valverde, Concepción; Gómez-Garzón, Luis Miguel; Gómez-López, Arturo; Hernaz-Guijo, Alejandro; Herrera-León, Walter Nery; Iniesta-González, Irene; Leza-Leza, Margarita; Melchor-Canelo, María Aranzazu; Muñoz-Quirós-Aliaga, Sagrario; Oria-Fernández, Ángela; Pertierra-Galindo, Nuria; Prieto-Barbosa, M. Dolores; Robledo-Vázquez, Milagros; Ruiz-López, Marta; Sánchez-Cruz, M. Carmen; Sánchez-De-Eusebio, M. Ángeles; Seijas-Martínez-Echevarría, M. Jose; Tovar-García, Carmen Paola; Vicente-Diez, Jose Ignacio; Villanueva-Sanz, Cristina
    2019-06-20
  • Osimertinib in advanced EGFR-T790M mutation-positive non-small cell lung cancer patients treated within the Special Use Medication Program in Spain: OSIREX-Spanish Lung Cancer Group 

    Provencio Pulla, MarianoAutoridad UAM; Terrasa, Josefa; Garrido, Pilar; Campelo, Rosario García; Aparisi, Francisco; Diz, Pilar; Aguiar, David; García-Giron, Carlos; Hidalgo, Julia; Aguado, Carlos; González, Jorge García; Esteban, Emilio; Gómez-Aldavarí, Lorenzo; Moran, Teresa; Juan, Oscar; Chara, Luís Enrique; Marti, Juan L.; Castro, Rafael López; Ortega, Ana Laura; Moreno, Elia Martínez; Coves, Juan; Sánchez Peña, Ana M.; Bosch-Barrera, Joaquim; Gastaldo, Amparo Sánchez; Núñez, Natalia Fernández; del Barco, Edel; Cobo, Manuel; Isla, Dolores; Majem, Margarita; Navarro, Fátima; Calvo de Juan, VirginiaAutoridad UAM
    2021-12-01
  • Analysis of the relationship between psychological well-being and decision making in adolescent students 

    Páez-Gallego, Javier; Gallardo-López, José Alberto; López-Noguero, Fernando; Rodrigo-Moriche, María Pilar
    2020-07-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad