Improvement of initial teacher training programs based on the personal, academic and professional trajectory of the students
Title (trans.)
Mejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnadoEntity
UAM. Departamento de PedagogíaPublisher
Universidad de MurciaDate
2022-04-30Citation
10.6018/reifop.512851
Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado ()REIFOP 25.2 (2022):1-14
ISSN
1575-0965 (online)DOI
10.6018/reifop.512851Editor's Version
https://doi.org/10.6018/reifop.512851Subjects
educational interaction process; educational planning; learning ecology; Teacher preparatory training; EducaciónRights
© Ediciones de la Universidad de Murcia & MIDE
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
To improve initial teacher training programs and favor a positive encounter between students and those who design and implement them, it is necessary to have up-to-date information on entry profiles. This article describes the students according to their life experiences, previous knowledge, professional development and learning goals to know opportunities, needs and improvement trends. From a qualitative orientation, 62 initial evaluation tasks were selected for first-year students of the General Didactics subject of the Master's degree in Primary Education at Universidad XXX from the 2014-15 to 2019-20 academic year. The documentary analysis was supported by the computer software Atlas ti 9 from which emerged, through the articulation of the grounded theory, a set of categories whose relationships and interpretations, results were obtained that evidenced, among others: high teaching vocation and ideas preconceived in training and professional interests oriented to educational change. As main conclusions, it is proposed to connect with training and professional experiences related to the educational field as precursory teaching elements; promote innovative, participatory and teamwork methodologies; and guide the theory to educational practice and teaching organization Para mejorar los programas de formación inicial docente y favorecer un encuentro positivo entre el alumnado y quienes los diseñan e implementan, es necesario disponer de información actualizada sobre los perfiles de entrada. Este artículo describe al alumnado según sus experiencias de vida, conocimientos previos, desarrollo profesional y metas de aprendizaje para conocer oportunidades, necesidades y tendencias de mejora. Desde una orientación cualitativa se seleccionaron 62 tareas de evaluación inicial del estudiantado de primer curso de la asignatura Didáctica General del grado de Maestro/a en Educación Primaria de la Universidad XXX desde el curso 2014-15 hasta 2019-20. El análisis documental fue apoyado por el software informático Atlas ti 9 del que emergieron, por medio de la articulación de la teoría fundamentada, un conjunto de categorías de cuyas relaciones e interpretaciones, se obtuvieron resultados que evidenciaban, entre otros: alta vocación docente e ideas preconcebidas en la formación e intereses profesionales orientados al cambio educativo. Como principales conclusiones se plantea conectar con la formación y experiencias profesionales afines al ámbito educativo como elementos precursores docentes; potenciar metodologías innovadoras, participativas y de trabajo en equipo; y orientar la teoría a la práctica educativa y a la organización docente
Files in this item
Google Scholar:Rodrigo Moriche, María Pilar
-
Vasco González, Margarita
-
Gil Pareja, David
-
Pericacho Gómez, Francisco Javier
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Acceptability and feasibility of a virtual community of practice to primary care professionals regarding patient empowerment: A qualitative pilot study
Bermejo-Caja, Carlos Jesús; Koatz, Débora; Orrego, Carola; Perestelo-Pérez, Lilisbeth; González-González, Ana Isabel; Ballester, Marta; Pacheco-Huergo, Valeria; Del Rey-Granado, Yolanda; Muñoz-Balsa, Marcos; Ramírez-Puerta, Ana Belén; Canellas-Criado, Yolanda; Pérez-Rivas, Francisco Javier; Toledo-Chávarri, Ana; Martínez Marcos, María Mercedes; Alejo-Díaz-Zorita, Concepción; Barbero-Macías, Cynthia A.; Borrell-Punzón, Fernando; Bueno-Rodriguez, Beatriz; Colmena-Martin, Begoña; Del Valle-De Joz, Isabel; Gamboa-Puñal, Juan Carlos; García-Valverde, Concepción; Gómez-Garzón, Luis Miguel; Gómez-López, Arturo; Hernaz-Guijo, Alejandro; Herrera-León, Walter Nery; Iniesta-González, Irene; Leza-Leza, Margarita; Melchor-Canelo, María Aranzazu; Muñoz-Quirós-Aliaga, Sagrario; Oria-Fernández, Ángela; Pertierra-Galindo, Nuria; Prieto-Barbosa, M. Dolores; Robledo-Vázquez, Milagros; Ruiz-López, Marta; Sánchez-Cruz, M. Carmen; Sánchez-De-Eusebio, M. Ángeles; Seijas-Martínez-Echevarría, M. Jose; Tovar-García, Carmen Paola; Vicente-Diez, Jose Ignacio; Villanueva-Sanz, Cristina
2019-06-20 -
Osimertinib in advanced EGFR-T790M mutation-positive non-small cell lung cancer patients treated within the Special Use Medication Program in Spain: OSIREX-Spanish Lung Cancer Group
Provencio Pulla, Mariano; Terrasa, Josefa; Garrido, Pilar; Campelo, Rosario García; Aparisi, Francisco; Diz, Pilar; Aguiar, David; García-Giron, Carlos; Hidalgo, Julia; Aguado, Carlos; González, Jorge García; Esteban, Emilio; Gómez-Aldavarí, Lorenzo; Moran, Teresa; Juan, Oscar; Chara, Luís Enrique; Marti, Juan L.; Castro, Rafael López; Ortega, Ana Laura; Moreno, Elia Martínez; Coves, Juan; Sánchez Peña, Ana M.; Bosch-Barrera, Joaquim; Gastaldo, Amparo Sánchez; Núñez, Natalia Fernández; del Barco, Edel; Cobo, Manuel; Isla, Dolores; Majem, Margarita; Navarro, Fátima; Calvo de Juan, Virginia
2021-12-01