Show simple item record

dc.contributor.authorRodrigo Moriche, María Pilar 
dc.contributor.authorVasco González, Margarita
dc.contributor.authorGil Pareja, David
dc.contributor.authorPericacho Gómez, Francisco Javier 
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Pedagogíaes_ES
dc.date.accessioned2023-04-29T07:35:16Z
dc.date.available2023-04-29T07:35:16Z
dc.date.issued2022-04-30
dc.identifier.citationRevista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado ()REIFOP 25.2 (2022):1-14es_ES
dc.identifier.issn1575-0965 (online)es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/707062
dc.description.abstractTo improve initial teacher training programs and favor a positive encounter between students and those who design and implement them, it is necessary to have up-to-date information on entry profiles. This article describes the students according to their life experiences, previous knowledge, professional development and learning goals to know opportunities, needs and improvement trends. From a qualitative orientation, 62 initial evaluation tasks were selected for first-year students of the General Didactics subject of the Master's degree in Primary Education at Universidad XXX from the 2014-15 to 2019-20 academic year. The documentary analysis was supported by the computer software Atlas ti 9 from which emerged, through the articulation of the grounded theory, a set of categories whose relationships and interpretations, results were obtained that evidenced, among others: high teaching vocation and ideas preconceived in training and professional interests oriented to educational change. As main conclusions, it is proposed to connect with training and professional experiences related to the educational field as precursory teaching elements; promote innovative, participatory and teamwork methodologies; and guide the theory to educational practice and teaching organizationen_US
dc.description.abstractPara mejorar los programas de formación inicial docente y favorecer un encuentro positivo entre el alumnado y quienes los diseñan e implementan, es necesario disponer de información actualizada sobre los perfiles de entrada. Este artículo describe al alumnado según sus experiencias de vida, conocimientos previos, desarrollo profesional y metas de aprendizaje para conocer oportunidades, necesidades y tendencias de mejora. Desde una orientación cualitativa se seleccionaron 62 tareas de evaluación inicial del estudiantado de primer curso de la asignatura Didáctica General del grado de Maestro/a en Educación Primaria de la Universidad XXX desde el curso 2014-15 hasta 2019-20. El análisis documental fue apoyado por el software informático Atlas ti 9 del que emergieron, por medio de la articulación de la teoría fundamentada, un conjunto de categorías de cuyas relaciones e interpretaciones, se obtuvieron resultados que evidenciaban, entre otros: alta vocación docente e ideas preconcebidas en la formación e intereses profesionales orientados al cambio educativo. Como principales conclusiones se plantea conectar con la formación y experiencias profesionales afines al ámbito educativo como elementos precursores docentes; potenciar metodologías innovadoras, participativas y de trabajo en equipo; y orientar la teoría a la práctica educativa y a la organización docentees_ES
dc.format.extent14 págs.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaes_ES
dc.relation.ispartofRevista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesoradoes_ES
dc.rights© Ediciones de la Universidad de Murcia & MIDEes_ES
dc.subject.othereducational interaction processen_US
dc.subject.othereducational planningen_US
dc.subject.otherlearning ecologyen_US
dc.subject.otherTeacher preparatory trainingen_US
dc.titleImprovement of initial teacher training programs based on the personal, academic and professional trajectory of the studentsen_US
dc.title.alternativeMejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnadoes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.6018/reifop.512851es_ES
dc.identifier.doi10.6018/reifop.512851es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage1es_ES
dc.identifier.publicationissue2es_ES
dc.identifier.publicationlastpage14es_ES
dc.identifier.publicationvolume25es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.rights.ccReconocimiento – NoComercial – SinObraDerivadaes_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educaciónes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record