UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

New educational horizons following the rise of the “new far right” in Europe: A documentary analysis

Title (trans.)
Horizontes Educativos ante el Auge de la “Nueva Extrema Derecha”en Europa: Un Análisis Documental
Author
Neubauer Esteban, Adriánuntranslated; Méndez Núñez, Ángeluntranslated
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
College of Education University of South Florida Mary Lou Fulton College of Education Arizona State University
Date
2022-02-22
Citation
10.14507/epaa.30.5486
ArchivosAnalíticos de Políticas Educativas 30.23 (2022): 1-23
 
 
 
ISSN
1068-2341 (online)
DOI
10.14507/epaa.30.5486
Editor's Version
https://doi.org/10.14507/epaa.30.5486
Subjects
documentary analysis; education policy; Europe; far-right politics; political parties; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/707064
Rights
Los autores conservan los derechos de autor sin restricciones

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Abstract

Ante la irrupción de la “nueva extrema derecha”europea, y la consolidación de su representación parlamentaria tanto en instancias europeas como específicamente nacionales de estos partidos, este artículo analiza las propuestas en materia de política educativa de cuatro de estas organizaciones políticas. De esta manera, la metodología empleada fue el Análisis Documental, tomando como objeto de estudio los programas electorales de Alternativa para Alemania (Alemania), Agrupación Nacional (Francia), Liga Norte (Italia) y VOX (España). Después de identificar los elementos comunes de estos partidos políticos, en pos de desarrollar la sistematización de los datos recogidos, se elaboró una matriz de análisis a partir de una exhaustiva revisión bibliográfica sobre la cuestión. Los resultados reflejan algunas líneas de convergencia entre las organizaciones de “nueva extrema derecha”en relación con el nacionalismo, al papel de la educación en la sociedad y su marcado carácter xenófobo y antiinmigración. De este modo,los resultados muestran que: (i) los cuatro partidos convergen al señalar que el sistema educativo debe perpetuar y legitimar la cultura hegemónica y reforzar la identidad nacional de sus ciudadanos; (ii) a través de la neutralización del discurso, sin embargo, se esconde un marcado carácter antiinmigrante —específicamente anti–musulmán—, sirviéndose de la defensa de la seguridad nacional, la familia tradicional y las libertades nacionales. A partir de estos resultados, se puede concluir que existe una agenda política común en materia educativa entre los partidos de la “nueva extrema derecha”europea, la cual supone una seria amenaza para los sectores históricamente vulnerables, así como para la población inmigrante
 
Due to the emergence of the “new far right” in Europe, and the consolidation of its parliamentary representation in European and national instances of these parties, this paper uses documentary analysis to examine the education policy proposals of four political organizations: Alternative for Germany (Germany), National Association (France), Northern League (Italy) and VOX (Spain). After identifying the common elements of these political parties, in order to systematize and collect the data, an analysis matrix was designed based on an exhaustive bibliographic review of the issue. The results reflect some lines of convergence between “new far-right” organizations in relation to nationalism, the role of education in the society, and xenophobic and anti-immigration speech. Thus, the results show the four parties converge on the following themes: (i) an emphasis on the role of the education system to perpetuate and legitimize the hegemonic culture and reinforce the national identity of its citizens; and (ii) a neutral discourse, however, with a hidden yet marked anti-immigrant, specifically anti-Muslim, character, legitimized by arguments defending national security, the image of the traditional family, the equity of gender, the secular school, and the guarantee of national freedoms. From these results, it can be concluded that a common political agenda in education exists between the parties of the “new far-right” in Europe, which entails a serious threat for historically vulnerable sectors, as well as immigrant populations
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
horizontes_neubauer_epaa_2022.pdf
Size
392.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Neubauer Esteban, Adrián - Méndez Núñez, Ángel

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17202]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Education and Immigrant Children: a Decade of Supranational Educational Policies in Latin America and Europe from a Comparative Perspective 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM; Ruiz, María Ángeles Nicolás; Pavón, Sara Álvarez
    2021-06-01
  • Unaccompanied migrant children’s rights: A prerequisite for the 2030 agenda’s sustainable development goals in spain and sweden 

    Francia, Guadalupe; Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM; Edling, Silvia
    2021-05-21
  • Gillett-Gwan, J. & Coppock, V., (2016). Children´s rights, educational research and the UNRCR. Past, present and future. Symposium books; 166 pp. ISBN 978-1-873927-95-3 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2016-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad