UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

¿Qué evalúan las preguntas sobre división celular en las pruebas de acceso a la universidad?

Title (trans.)
What do the questions on cell division in the university entrance exams assess?
Author
Esquivel-Martín, Tamara; Pérez-Martín, José Manueluntranslated; Bravo-Torija, Beatrizuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Publisher
Editora Universidad de Cádiz
Date
2022-01-14
Citation
10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1104
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 19 1(2022): 1104
 
 
 
ISSN
1697-011X
DOI
10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1104
Funded by
Proyecto del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades [PGC2018-096581-B-C22; T.E.M. y B.B.T], Proyecto del Ministerio de Economía, Industria y Competitividad [EDU2017-82688-P; J.M.P.M.], Cátedra UNESCO de Educación para la Justicia Social [T.E.M., B.B.T y J.M.P.M.]
Project
FPI-UAM [T.E.M.], Proyecto del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades [PGC2018-096581-B-C22; T.E.M. y B.B.T], Proyecto del Ministerio de Economía, Industria y Competitividad [EDU2017-82688-P; J.M.P.M.], Cátedra UNESCO de Educación para la Justicia Social [T.E.M., B.B.T y J.M.P.M.]
Editor's Version
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.
Subjects
Biología; Demanda cognitiva; División celular; EvAU; Formulación de preguntas; Cognitive demand; Mitosis; Meiosis; Question formulation; University entrance exams; Biología y Biomedicina / Biología; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/707285
Rights
CC BY-NC-ND

Abstract

La escolarización debería alfabetizar científicamente a la ciudadanía para tomar decisiones con criterio sobre cuestiones socio-científicas, como el uso de pseudoterapias para tratar del cáncer. Por ello, se necesita conocer la forma de evaluar lo aprendido en todas las etapas educativas. Sin embargo, apenas hay estudios que consideren cómo se evalúa el aprendizaje de Biología adquirido durante el Bachillerato en las pruebas de acceso a la universidad (EvAU). De manera que, en este trabajo, se analiza la demanda cognitiva requerida para responder las 188 preguntas sobre un proceso biológico tan relevante como la división celular, que han sido formuladas en los exámenes EvAU de Biología de la Comunidad de Madrid desde 2002 hasta 2019; distinguiendo entre preguntas de producto, de relato y de proceso. Los resultados muestran un predominio de las preguntas de relato y de producto, con menor demanda cognitiva, viéndose una clara tendencia a aumentar las segundas hasta 2016. Además, algunos enunciados se repiten, centrándose principalmente en: mitosis, células animales, dinámica cromosómica o etapas como la anafase; obviando estructuras y momentos del proceso importantes, como el huso acromático o la prometafase. Se discuten posibles mejoras como la inclusión de preguntas de proceso que demanden tomar decisiones
 
Schooling should make citizens scientifically literate in order to make informed decisions on socio-scientific issues, such as theuse of pseudo-therapies to treat cancer. Therefore, it is necessary to know how learning is being assessed at all educational stages. However, there are hardly any studies that consider how the learning of Biology acquired during the Baccalaureate is evaluated inthe university entrance exams (EvAU). us, in this paper, we analyse the cognitive demand required to answer the 188 questionson a biological process as relevant as cell division, which have been asked in the EvAU Biology exams of the Community of Madridfrom 2002 to 2019; distinguishing among product, narrative and process questions. e results show a predominance of narrativeand product questions, with lower cognitive demand, with a clear trend towards an increase in product questions until 2016. Inaddition, some statements are repeated and questions tend to focus on: mitosis, animal cells, chromosome dynamics or stages suchas anaphase; ignoring other important structures and moments of the process such as the achromatic spindle or the prometaphase.Possible improvements are discussed, such as the inclusion of process questions that require decision making
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
que_esquivel_Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación delas Ciencias_2022.pdf
Size
1.854Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Esquivel-Martín, Tamara - Pérez-Martín, José Manuel - Bravo-Torija, Beatriz

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17129]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Cómo enseñar la Prehistoria en Educación Infantil? Ideas y recursos de los docentes en formación 

    Guevara Herrero, IreneAutoridad UAM; Pérez Martín, José ManuelAutoridad UAM; Bravo Torija, BeatrizAutoridad UAM; Esquivel Martín, TamaraAutoridad UAM
    2021-12-30
  • Brecha entre investigación y praxis educativas en la enseñanza de biología 

    Esquivel-Martín, Tamara; Bravo Torija, BeatrizAutoridad UAM; Pérez Martín, José Luis
    2019-10
  • Experiencias para una alfabetización científica que promueva la justicia ambiental en distintos niveles educativos 

    Pérez Martín, José ManuelAutoridad UAM; Bravo Torija, BeatrizAutoridad UAM
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad