Investigación sobre Enseñanza Efectiva. Un Estudio Multinivel para Iberoamérica
Title (trans.)
Research on Effective Teaching. A Multilevel Study for Ibero-AmericaEntity
UAM. Departamento de PedagogíaDate
2022-08-19Citation
10.18800/educacion.202202.003
Educación XXXI 61 (2022):: 46-75
ISSN
2304-4322DOI
10.18800/educacion.202202.003Editor's Version
https://doi.org/10.18800/educacion.202202.003Subjects
Teaching Effectiveness; Ibero-America; Model; Student Development; EducaciónAbstract
El objetivo de esta investigación es determinar los factores de Eficacia Educativa y construir un modelo empírico de Eficacia Docente en Iberoamérica. Se utilizaron modelos multinivel con cuatro niveles de análisis para evaluar la eficacia de la enseñanza. La muestra estuvo conformada por 5.722 estudiantes (todos en su tercer año de primaria), de 257 aulas de 100 escuelas ubicadas en 9 países de Iberoamérica. Los resultados evidenciaron la existencia de diez factores de Eficacia Docente que impactan en el desarrollo cognitivo, social y emocional de los estudiantes: Implicación y compromiso del docente; Clima del aula; Altas expectativas y autoestima; Lecciones estructuradas; Actividades variadas; Atención a la diversidad; Optimización del tiempo de aprendizaje; Organización y gestión del aula; Uso de recursos educativos; Evaluación educativa, seguimiento y retroalimentación continua This research aimed to determine the factors for Educational Effectiveness and to build an empirical model for Teaching Effectiveness in Ibero-America. A Multilevel Model with four levels of analysis was used to assess teaching effecti-veness. The sample consisted of 5,722 students, (all at their third year of primary school), from 257 classrooms at 100 schools located in 9 countries of Ibero-America. The results showed the existence of ten factors of Teaching Effectiveness that impact on the cognitive, social, and emotional development of students: Involvement and commitment of the teacher; Classroom climate; High expecta-tions and self-esteem; Structured lessons; Varied-participatory activities; Attention to diversity; Optimization of learning time; Classroom organization and mana-gement; Use of educational resources; Educational assessment, monitoring, and continuous feedback
Files in this item
Google Scholar:Martínez Garrido, Cynthia Almenara
-
Murillo Torrecilla, Francisco Javier
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.