Revisión sobre la intervención precoz en dificultades de aprendizaje relacionadas con la lectura
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónPublisher
Ediciones de la Universidad de Murcia & MIDEDate
2018-09-29Citation
Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 21.3 (2018)ISSN
1575-0965Editor's Version
https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.335171Subjects
Lectura; Dislexia; Dificultades de aprendizaje; Intervención; Reading; Dyslexia; Learning disabilities; Intervention; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Este
trabajo
tiene
como
objetivo
principal
realizar
una
revisión
sistemática
relacionada
con
la
intervención
precoz
en
la
lectura.
Para
ello,
se
han
analizado
las
publicaciones
desde
el
año
2000
hasta
el
2016
de
las
bases
de
datos
de
la
Web
of
Science,
Medline,
SCIELO,
Korean
Journal
Database
y
Current
Contents
con
los
términos
de
búsqueda
de
Learning
disabilities
AND
Early
reading
AND
Intervention
AND
Children.
De
los
113
documentos
identificados,
finalmente
solo
11
son
tenidos
en
cuenta
debido
a
diferentes
criterios
de
exclusión.
Los
resultados
describen
que
tres
artículos
son
de
revisiones
y
meta-‐análisis,
tres
de
estudios
de
cohortes,
cuatro
de
estudios
longitudinales
y
un
estudio
de
casos.
Los
autores
concluyen
que
existe
una
necesidad
de
cambio
en
el
sistema
educativo
que
contemple
las
medidas
destinadas
a
ayudar
a
adquirir
los
mecanismos
de
base
de
la
lectura
en
las
etapas
iniciales
del
aprendizaje The
main
aim
of
this
paper
is
to
carry
out
a
systematic
review
related
to
early
intervention
in
reading.
The
papers
from
2000
to
2016
of
the
Web
of
Science,
Medline,
SCIELO,
Korean
Journal
Database
and
Current
Contents
databases
have
been
analyzed
by
terms
of
Learning
disabilities
AND
Early
reading
AND
Intervention
AND
Children.
Finally,
of
the
113
documents
identified,
only
11
were
taken
into
account
due
to
different
exclusion
criteria.
The
results
describe
that
three
articles
are
from
reviews
and
meta-‐analyzes,
three
from
cohort
studies,
four
from
longitudinal
studies
and
one
case
study.
The
authors
conclude
that
there
is
a
need
for
change
in
the
education
system
that
contemplates
measures
designed
to
help
acquire
the
basic
mechanisms
of
reading
in
the
initial
stages
of
learning
Files in this item
Google Scholar:Sánchez Fuentes, Sergio
-
Rosario A. Martín Almaraz
-
Moreno Medina, Irene
-
Rosa Mª Espada Chavarría
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01