Constructivismo y conexionismo en aprendizaje musical. Primer ciclo de Educación Infantil
Title (trans.)
Constructivism and Connectionism in Musical Learning. First Cycle of Early Childhood EducationAuthor
Gisbert Caudeli, VicentaEntity
UAM. Departamento Interfacultativo de Música; Facultad de Formacion de Profesorado y EducaciónPublisher
EurAsia Academic Publishing GroupDate
2022-12-02Citation
10.37467/revhuman.v11.3865
HR 11.5 (2022): 1-12
ISSN
2695-9623DOI
10.37467/revhuman.v11.3865Editor's Version
https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3865Subjects
Connectionism; Constructivism; Early Childhood Education; Listening; Music; Parameters; Seashore Test; Constructivismo; Conexionismo; Música; Educación Infantil; Test Seashore; Parámetros; Escucha; Educación; MúsicaRights
© GKA Ediciones, authorsEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
A musical experience developed with a total sample of one hundred and ninety participants between two and three years of age is presented. The objective is to facilitate the discrimination of two musical parameters: duration and intensity, through several musical sessions developed with constructivist and connectionist methodology. The Seashore Musical Aptitude Test is adapted for the infant stage. The incorporation of these methodologies has been very positive, observing evolution in the identification of the stimuli provided. Family origin and attendance at musical activities were contemplated and may be conditioning factors due to exposure to musical listening. Se presenta una experiencia musical desarrollada con una muestra total de ciento noventa participantes entre los dos y los tres años de edad. El objetivo consiste en facilitar la discriminación de dos parámetros musicales: duración e intensidad, mediante varias sesiones musicales desarrolladas con metodología constructivista y conexionista. Se adapta el Test de aptitudes musicales de Seashore para la etapa de infantil. La incorporación de estas metodologías ha resultado muy positiva, observando evolución en la identificación de los estímulos proporcionados. Se contempló la procedencia familiar y la asistencia a actividades musicales pudiendo resultar condicionantes por la exposición a la escucha musical.
Files in this item
Google Scholar:Gisbert Caudeli, Vicenta
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
La evaluación del conocimiento metalingüístico en niños del último ciclo de la Educación Infantil peruana
Ysla Almonacid, Liz; Ávila Clemente, Vicenta
2017