Piano students’ conceptions of learning, teaching, assessment, and evaluation

Biblos-e Archivo/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Bautista, Alfredo es_ES
dc.contributor.author Pérez Echeverría, María del Puy es_ES
dc.contributor.author Pozo, Juan Ignacio es_ES
dc.contributor.author Brizuela, Bárbara M. es_ES
dc.contributor.other UAM. Departamento de Psicología Básica es_ES
dc.date.accessioned 2015-04-20T16:07:11Z
dc.date.available 2015-04-20T16:07:11Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Estudios de Psicología 33.1 (2012): 79-104 es_ES
dc.identifier.issn 0210-9395 (print) en_US
dc.identifier.issn 1579-3699 (online) en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10486/665308 en_US
dc.description The Version of Record of this manuscript has been published and is available in Estudios de Psicología 2012 http://www.tandfonline.com/10.1174/021093912799803872 en_US
dc.description.abstract Artistic domains of knowledge, such as music performance, have not raised the interest of researchers focused on conceptual change. By adopting the framework of implicit theories, this article addresses the conceptions of learning and instruction held by students at professional music conservatories. More specifically, our aims were to study the conceptions of learning, teaching, and assessment/evaluation held by piano students at three developmental/instructional levels, and analyze whether their conceptions constitute theoretically consistent profiles. The participants, 215 students of Intermediate and Tertiary levels, were selected according to three levels of the combined variable “Age/Level of Instruction”. Data were collected through a multiple-choice questionnaire, and analyzed with descriptive and non-parametric methods. The findings suggested that: a) students’ conceptions tend to be more sophisticated as their age and education level increase; b) each developmental/instructional group is typically associated to different conceptions; c) three increasingly sophisticated profiles of conceptions can be identified among these students. Implications for conceptual change research and limitations of the study are discussed. Further lines of research are suggested en_US
dc.description.abstract El campo del conocimiento artístico, como la interpretación musical, no ha despertado el interés de los investigadores que estudian el cambio conceptual. Adoptando el marco de teorías implícitas, este estudio aborda las concepciones sobre el aprendizaje y la instrucción de estudiantes de conservatorios profesionales de música. Nuestros objetivos eran estudiar las concepciones sobre aprendizaje, enseñanza, evaluación/acreditación mantenidas por estudiantes de piano de tres niveles evolutivo/educativos, y analizar si dichas concepciones constituían perfiles teóricamente consistentes. Los participantes, 215 estudiantes de Grado Medio y Superior, fueron seleccionados de acuerdo a tres niveles de la variable combinada “Edad/Nivel de Instrucción”. Los datos fueron recogidos mediante un cuestionario de opción múltiple,y analizados mediante métodos descriptivos y no-paramétricos. Los resultados sugieren que: a) las concepciones de estos estudiantes tienden a ser más sofisticadas a medida que avanza su edad y nivel educativo; b) cada grupo evolutivo/educativo está típicamente asociado a diferentes concepciones; c) entre los estudiantes, pueden identificarse tres perfiles de concepciones de sofisticación creciente. Se discuten las implicaciones para la investigación sobre cambio conceptual, las limitaciones del estudio,y se sugieren futuras líneas de investigación es_ES
dc.format.extent 27 pag. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Taylor & Francis en_US
dc.relation.ispartof Estudios de Psicología en_US
dc.rights © 2012 Taylor & Francis es_ES
dc.subject.other Conceptual change en_US
dc.subject.other Implicit theories en_US
dc.subject.other Conceptions en_US
dc.subject.other Music students en_US
dc.subject.other Cambio conceptual es_ES
dc.subject.other Teorías implícitas es_ES
dc.subject.other Concepciones es_ES
dc.subject.other Estudiantes de música es_ES
dc.title Piano students’ conceptions of learning, teaching, assessment, and evaluation en_US
dc.title.alternative Concepciones de estudiantes de piano sobre el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación es_ES
dc.type article en_US
dc.subject.eciencia Educación es_ES
dc.subject.eciencia Música es_ES
dc.subject.eciencia Psicología es_ES
dc.relation.publisherversion http://dx.doi.org/10.1174/021093912799803872 en_US
dc.identifier.doi 10.1174/021093912799803872 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 79 es_ES
dc.identifier.publicationissue 1 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 104 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 33 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/submittedVersion en_US
dc.rights.accessRights openAccess en_US
dc.authorUAM Pozo Municio, J.Ignacio (259305)
dc.authorUAM Pérez Echeverría, M. Del Puy (259274)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record