Straight-A students dislike physical education in adolescence: Myth or truth? The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies

Biblos-e Archivo/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Cañadas, Laura
dc.contributor.author Esteban-Cornejo, Irene
dc.contributor.author Ortega, Francisco B.
dc.contributor.author Gómez-Martínez, Sonia
dc.contributor.author Casajús, José Antonio
dc.contributor.author Cabero, María Jesús
dc.contributor.author Calle, María E.
dc.contributor.author Marcos, Ascensión
dc.contributor.author Veiga, Óscar L.
dc.contributor.author Martínez-Gómez, David
dc.contributor.other UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana es_ES
dc.date.accessioned 2016-08-12T14:24:22Z
dc.date.available 2016-08-12T14:24:22Z
dc.date.issued 2015-01-01
dc.identifier.citation Nutricion Hospitalaria 32.1 (2015): 318-323 es_ES
dc.identifier.issn 0212-1611 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10486/672418
dc.description.abstract Objective: to examine if those adolescents who dislike physical education classes get better results on academic and cognitive performance than their peers. Methods: participants included 4 226 adolescents from the AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies. Physical education enjoyment was assessed with a 7-point Likert scale. Cognitive performance in the AVENA study was assessed using the Spanish version of the SRA Test of Educational Ability. Academic performance in the AFINOS and UP&DOWN studies was assessed through Mathematics and Language grades and the average of both subjects. Results: in the AVENA study we found differences in verbal ability among girls who dislike physical education and their peers (P = 0.033). In the AFINOS study, boys who dislike physical education had higher scores in Language than their peers (P = 0.024). In the UP&DOWN study girls who disliked physical education had higher scores in Language and in the average of Language and Mathematics than their peers (P < 0.001). Conclusion: in the AVENA and AFINOS studies adolescents who disliked physical education had similar results in cognitive and academic performance than their peers, but in the UP&DOWN study girls who disliked physical education showed higher results in academic performance than their peers en_US
dc.description.abstract Objetivo: conocer si a aquellos adolescentes que no les gusta la educación física obtienen mejores resultados en rendimiento académico y cognitivo que sus compañeros. Métodos: los participantes incluyen 4.226 adolescentes de los estudios AVENA, AFINOS y UP&DOWN. El gusto por la educación física se valoró con una escala Likert de 7 puntos. El rendimiento cognitivo se valoró en el estudio AVENA usando la versión española del SRA Test of Educational Ability. El rendimiento académico se valoró en los estudios AFINOS y UP&DOWN con las notas de Matemáticas, Lengua y la media de Lengua y Matemáticas. Resultados: en el estudio AVENA encontramos diferencias en la habilidad verbal entre las chicas a las que no les gustaba la educación física y sus compañeros (P = 0,033). En el estudio AFINOS los chicos a los que no les gustaba la educación física tenían mejores notas en Lengua que sus compañeros (P = 0,024). En el estudio UP&DOWN las chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores resultados en Lengua y en la media de Lengua y Matemáticas (P < 0,001). Conclusion: en los estudios AVENA y AFINOS los adolescentes a los que no les gusta la educación física obtuvieron resultados similares a los que sus compañeros, mientras que en el estudio UP&DOWN las chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores resultados en rendimiento académico que sus compañeros es_ES
dc.format.extent 6 pag es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso eng en
dc.publisher Aula Médica Ediciones es_ES
dc.relation.ispartof Nutricion Hospitalaria es_ES
dc.subject.other Academic performance en_US
dc.subject.other Physical education en_US
dc.subject.other Enjoyment en_US
dc.subject.other Cognitive performance en_US
dc.subject.other Adolescents en_US
dc.title Straight-A students dislike physical education in adolescence: Myth or truth? The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies en_US
dc.title.alternative A los mejores estudiantes no les gusta la Educación Física durante la adolescencia ¿mito o realidad?: Los estudios Avena, Afinos y Up&Down es_ES
dc.type article en
dc.subject.eciencia Educación es_ES
dc.relation.publisherversion http://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.32.1.8924 en
dc.identifier.doi 10.3305/nh.2015.32.1.8924 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 318 es_ES
dc.identifier.publicationissue 1 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 323 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 32 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion en
dc.rights.accessRights openAccess en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record