Determining factors of teachers’ self-efficacy in countries of the European Union: Results from TALIS 2013

Biblos-e Archivo/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Egido Gálvez, Inmaculada
dc.contributor.author López-Martín, Esther
dc.contributor.author Manso Ayuso, Jesús
dc.contributor.author Valle López, Javier Manuel
dc.contributor.other UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación es_ES
dc.date.accessioned 2018-07-11T12:56:23Z
dc.date.available 2018-07-11T12:56:23Z
dc.date.issued 2018-01-01
dc.identifier.citation Educación XX1 21.2 (2018): 225-248 es_ES
dc.identifier.issn 1139-613X es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10486/684081
dc.description.abstract Over the last few years, the effect that teachers’ beliefs have on the results achieved by their students has been widely studied. Educational research has shown that the self-efficacy beliefs of teachers in their work influence their professional behavior and are associated with students’ achievement and motivation. The main aim of this work is to study the personal and contextual factors determining the level of self-efficacy perceived by teachers in countries of the European Union which participated in TALIS 2013. Specifically, it attempts to answer the following questions: What are the main determinants of teachers’ self-efficacy beliefs? Are these factors individual or contextual? Do these determinants vary from country to country? Taking into account the multistructural level of available data (teachers —Level 1— are nested within schools —Level 2— in each country), data analysis has been carried out by means of multilevel structural equation modeling. More specifically, a multigroup multilevel model has been designed to study the effect of teachers’ traits (Level 1 predictors) and school traits (Level 2 predictors) on the perceived level of self-efficacy in different countries. The results show that variables relating to the teachers as professionals (cooperation with their colleagues, encouraging self-evaluation by the students, teachers’ perception of satisfactory class discipline, a need for professional development in the contents of the subject taught and in teaching skills, and having a constructivist teaching approach) are the ones most closely related to their self-efficacy beliefs. These are more important than factors associated with the institutional setting in which they work (ownership, ratio, or shortage of resources), or strictly personal traits (age, gender, or work situation). en_US
dc.description.abstract En los últimos anos, el efecto de las creencias de los profesores sobre los resultados obtenidos por sus alumnos ha sido ampliamente estudiado. La investigación educativa ha demostrado que las creencias de autoeficacia de los docentes en su trabajo influyen en su comportamiento profesional y están asociadas con el rendimiento y la motivación de los estudiantes. El objetivo principal de este trabajo es estudiar los factores personales y contextuales que determinan el nivel de autoeficacia percibida por los docentes en los países de la Unión Europea que participaron en TALIS 2013. En concreto, se trata de responder a las siguientes preguntas: .Qué variables determinan las creencias de autoeficacia de los docentes? .Se trata de factores de carácter individual o contextual? .Estos determinantes varían de un país a otro? Teniendo en cuenta el nivel agregado de los datos disponibles (los profesores —Nivel 1— se anidan dentro de las escuelas —Nivel 2— en cada país), el análisis de datos se ha llevado a cabo por medio de modelos de ecuaciones estructurales multinivel. Más específicamente, se ha estimado un modelo multinivel multigrupo para estudiar el efecto de las características de los profesores (predictores de Nivel 1) y de las escuelas (predictores de Nivel 2) en el nivel de percepción de autoeficacia en diferentes países. Los resultados muestran que las variables relativas a los profesores como profesionales (cooperación con sus colegas, fomento de la autoevaluación por parte de los estudiantes, percepción de una disciplina de aula satisfactoria, necesidad de desarrollo profesional en los contenidos de la materia ensenada y en las habilidades de ensenanza, así como un enfoque pedagógico constructivista) son las que se relacionan más estrechamente con sus creencias de autoeficacia. Estos factores son más importantes que los relacionados con el entorno institucional en el que trabajan (titularidad del centro, ratio o escasez de recursos) o con rasgos de carácter estrictamente personal (edad, sexo o situación laboral) es_ES
dc.format.extent 24 pag. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso eng en
dc.publisher Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Facultad de Educación es_ES
dc.relation.ispartof Educacion XX1 es_ES
dc.rights © 2018, Universidad Nacional de Educacion a Distancia. All rights reserved es_ES
dc.subject.other Comparative analysis en_US
dc.subject.other Multilevel structural equation modeling en_US
dc.subject.other Self-efficacy beliefs en_US
dc.subject.other Teachers en_US
dc.title Determining factors of teachers’ self-efficacy in countries of the European Union: Results from TALIS 2013 en_US
dc.title.alternative Factores determinantes de la autoeficacia docente en los países de la Unión Europea: Resultados a partir de TALIS 2013 es_ES
dc.type article en
dc.subject.eciencia Educación es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.5944/educXX1.15875 es_ES
dc.identifier.doi 10.5944/educXX1.15875 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 225 es_ES
dc.identifier.publicationissue 2 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 248 es_ES
dc.identifier.publicationvolume Educacion XX1 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion en
dc.rights.cc Reconocimiento – NoComercial es_ES
dc.rights.accessRights openAccess en
dc.authorUAM Egido Gálvez, M. Inmaculada (259720)
dc.authorUAM Manso Ayuso, Jesús (262019)
dc.authorUAM Valle López, Javier Manuel (260883)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record