Show simple item record

dc.contributor.authorMonarca, Héctor  
dc.contributor.authorFernández-Agüero, María
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educaciónes_ES
dc.date.accessioned2018-07-12T16:15:37Z
dc.date.available2018-07-12T16:15:37Z
dc.date.issued2018-01-01
dc.identifier.citationEducación XX1 21.2 (2018): 249-273es_ES
dc.identifier.issn1139-613Xes_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/684098
dc.description.abstractThe aim of this paper is to identify the strengths and weaknesses of highstakes examinations in the view of Primary and Secondary school teachers in Spain. For that purpose, we have analyzed the answers to two open questions from a larger survey designed to determine the teachers’ opinions on these strengths and weaknesses. Out of the total sample, we have selected 1,607 responses corresponding to five Autonomous Communities or regions, distributed as follows: 321 from Andalusia, 445 from Catalonia, 239 from Galicia, 491 from Madrid and 111 from the Basque Country. The questionnaire was applied between November 2013 and May 2014. Its administration began shortly before the new Organic Law for the Improvement of Quality in Education (LOMCE) was passed, although the debate around it had already been taking place for at least a year in the educative community, an important trait of the context in which the survey was carried out. Responses were coded and categorized applying an inductive-deductive process with this sequence: I. Source of information; II. Emerging codes; III. Categories; and IV. Dimensions. The information has been treated according to the following variables: (a) Autonomous Communities; (b) education stage (Primary Education and Compulsory Secondary Education); and (c) main role undertaken by respondents at the school (members of the school managing team vs. the rest of the teachers). Results show that by and large there are more references to weaknesses than to strengths. Also, the diagnostic function of tests and their decontextualisation stand out as the most frequent strength and weakness respectively. The analysis reveals significant differences between autonomous communities and also, in some cases, differences depending on the role undertaken by respondents.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo es presentar las fortalezas y debilidades que, según la opinión del profesorado de centros de educación primaria y educación secundaria obligatoria, tienen las evaluaciones externas de España. Para ello se han analizado las dos preguntas abiertas de un cuestionario más amplio orientadas a identificar las opiniones sobre estas fortalezas y debilidades. Del total de respuestas obtenidas se han seleccionado las 1.607 correspondientes a 5 Comunidades Autónomas repartidas de la siguiente manera: 321 de Andalucía, 445 de Cataluña, 239 de Galicia, 491 de Madrid y 111 del País Vasco. La aplicación del cuestionario se inicia poco antes de aprobarse la nueva Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE), aunque el debate en torno a ella ya llevaba al menos un año dentro de la comunidad educativa, un rasgo que define el contexto en el que se desarrolló la encuesta. Las respuestas obtenidas fueron codificadas y categorizadas mediante un proceso inductivo-deductivo que ha seguido la siguiente secuencia: I- Fuente de Información, II- Códigos emergentes, III- Categorías y IV- Dimensiones. La información ha sido tratada de acuerdo con las siguientes variables: a) «Comunidad Autónoma», b) «Etapa Educativa» (Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria), y c) «Función principal desempeñada» en el centro por quien ha respondido la encuesta (miembro del equipo directivo y resto de profesores). Los resultados muestran que, en términos generales, hay mayor porcentaje de respuestas que hacen mención a efectos negativos que a positivos. Dentro de las fortalezas destaca la función diagnóstica que pueden tener las evaluaciones externas y dentro de las debilidades destaca especialmente la descontextualización de estas pruebas. El análisis muestra importantes diferencias por comunidad autónoma y, en algunos casos, también por función principal desempeñada por el que ha contestado la encuestaes_ES
dc.description.sponsorshipEste artículo se desprende de la investigación «Evaluaciones nacionales e internacionales como política de mejora de la educación en España en el contexto Europeo» financiada en el marco de la segunda convocatoria competitiva de Proyectos de Investigación Multidisciplinares de la Universidad Autónoma de Madrid (Referencia CEMU-2013-20)es_ES
dc.format.extent25 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen
dc.publisherUniversidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)es_ES
dc.relation.ispartofEducacion XX1es_ES
dc.rights© 2018, Universidad Nacional de Educacion a Distancia. All rights reservedes_ES
dc.subject.otherAccountabilityen_US
dc.subject.otherEducational policyen_US
dc.subject.otherEducational testingen_US
dc.subject.otherHigh stakes testsen_US
dc.titleOpinión del profesorado sobre las fortalezas y debilidades de las evaluaciones externas de aprendizaje en Españaes_ES
dc.title.alternativeThe opinion of teachears on the strengths and weaknesses of high-strakes tests in Spainen_US
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5944/educXX1.19416es_ES
dc.identifier.doi10.5944/educXX1.19416es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage249es_ES
dc.identifier.publicationissue2es_ES
dc.identifier.publicationlastpage273es_ES
dc.identifier.publicationvolume21es_ES
dc.relation.projectIDGobierno de España. CEMU-2013-20)es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.ccReconocimiento – NoComerciales_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.authorUAMMonarca, Héctor Amadeo (262278)
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educación


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record