Repository logoRepository logo

RIEJS. Vol. 04, num. 01. 2015

Permanent URI for this collectionhttp://dspace7.ti.uam.es/handle/10486/667548

ÍNDICE


Portada

Tabla de contenidos

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item type: Publication ,
    Freire, P. y Shor I. (2014). Miedo y Osadía. La Cotidianidad del Docente que se Arriesga a Practicar una Pedagogía Transformadora. Buenos Aires: Siglo XXI. ISBN: 9789876294096
    (Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE), 2015) Martínez Gómez, Germán Iván
  • Item type: Publication ,
    Cultivating global citizenship in higher education: Civic engagement and service learning in joint study abroad courses
    (Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (CIGE), 2015) McLauchlan, Judithanne Scourfield; Patlis, Larisa
    The authors developed an alternative Spring Break Study Abroad course to bring University of South Florida (USF) students to Moldova to study with their counterparts at the Free International University of Moldova (ULIM). The course was a Political Science seminar about the history, government, and politics of Moldova. The authors shared a desire to cultivate “global citizens” and to provide opportunities for their students to work collaboratively. The course was distinctive in its level of integration of U.S. students with colleagues in Moldova. Students had the opportunity to meet with leaders of NGOs working to strengthen civil society in Moldova. In addition to their time spent in direct service, students learned from agency staff who answered questions about social issues, the formation of social policy, and social justice in Moldova. Students volunteered together at orphanages and at a domestic violence shelter. In addition to working with the students enrolled in the joint course, one service project was implemented with the Lion’s Club Chişinău with students from several other universities in Chişinău as well
  • Item type: Publication ,
    Paulo Freire and the Israeli–Palestinian conflict: The pedagogy of a social justice and experiential educational program in Israel and Palestine
    (Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (CIGE), 2015) Hahn Tapper, Aaron J.; Kroll-Zeldin, Oren
    This article explores the theoretical and practical approaches of a social justice education program in Israel and Palestine called Beyond Bridges: Israel–Palestine (BBIP), with particular attention paid to the pedagogical underpinnings based in Paolo Friere’s thought. In this pursuit, the article’s three objectives are to examine Paulo Freire’s approach to education and social justice, which forms the core of BBIP’s pedagogical orientation; to look at a number of ways that Freire’s pedagogies play out during the immersion in Israel and Palestine; and to describe BBIP while exploring Freire’s imprint on a daily program activity called “Group Process.” Our underlying argument is that the Freirean pedagogies of social justice education have positively impacted conflict transformation educational programs such as BBIP because they underscore the necessity of critical reflection and tangible action, establishing both as essential elements of the process and goal of social justice education.
  • Item type: Publication ,
    La Filosofía de la Educación de Paulo Freire
    (Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (CIGE), 2015) Martínez Gómez, Germán Iván
    El propósito de este artículo se centra en efectuar una relectura del discurso freireano que es, a un tiempo, antropológico, histórico-cultural, sociológico, filosófico pero también pedagógico y político. Ahí radica para muchos la complejidad de Paulo Freire. Nosotros pensamos que ahí parece estar, justamente, su pertinencia, riqueza y actualidad. Esto nos lleva a afirmar que esta riqueza de pensamiento puede englobarse en la expresión filosofía de la educación, si se entiende por ella una concepción del mundo, de la sociedad y del ser humano; pero también una teoría del conocimiento, un modelo del aprendizaje y una práctica educativa que no omite lo axiológico ni pasa por alto lo político
  • Item type: Publication ,
    Paulo Freire: La educación como instrumento para la Justicia Social
    (Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (CIGE), 2015) Lucio-Villegas, Emilio
    Este artículo presenta las ideas principales del pensamiento de Paulo Freire. Se ha seguido para ello una estructura tradicional para desarrollar brevemente las propuestas del autor: un recorrido por la vida y la bibliografía y la presentación de los elementos considerados esenciales en su obra. La última parte está dedicada a discutir sobre la actualidad del pensamiento de Freire en relación a cuestiones como la ciudadanía y la Justicia Social. El texto termina analizando la utilidad de sus aportaciones si asumimos una perspectiva crítica y reflexiva