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Cuadernos de Economía. Número 107. 2015.

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  • Item type: Publication ,
    Who is at the cutting-edge of market trends? Development of a scale for identifying "Lead-users"
    (Elsevier España S.L.U., 2015-06-15) Mujika-Alberdi, Alazne; Gibaja-Martíns, Juan José; García-Arrizabalaga, Iñaki
    Users are, by no means, an insignificant source of innovative and attractive products. 5% of our non-representative sample of consumers from Gipuzkoa innovates, which is quite similar to findings in other relevant studies on the subject. This would suggest that innovation management and policies that are exclusively manufacturer-oriented and fail to take the user into account will always be unsatisfactory and incomplete. However, it is equally true that not all consumers innovate. The challenge, therefore, is for companies who wish to develop co-creation strategies with consumers to be able to identify those consumers who do. To this end, the authors present a reliable and valid scale called "Consumers at the Cutting-Edge". We offer a 31-item scale divided in three dimensions ("User leadership", "Curiosity/creativity", and "Availability of time and skills for product development") designed specifically for the identification of lead users so that they can contribute to the innovation process.
  • Item type: Publication ,
    On cocaine consumption: Some lessons from Spain
    (Elsevier España S.L.U., 2015-06-12) Antelo, Manel; Magdalena, Pilar; Reboredo, Juan C.
    In this paper, we examine the socioeconomic factors that determine cocaine consumption in adults aged over 18 years in Spain. For data from household alcohol and drug surveys for the period 2007-2012 (EDADES 2007, 2009, 2011), we used, first, a decision tree to identify the main predictors of cocaine use and high-risk profiles of cocaine consumers and, next, a multinomial logistic regression model to explain cocaine consumption in terms of sex, age, marital status, employment status, education level, income, household size and perceived health status. The results indicate that the main predictors of cocaine use are marital status, sex, employment status, age, education level and household size. The main cocaine user propensity profile is a young single man with a low level of education and unemployed, who should, therefore, be the main target of campaigns for preventing illicit drug use.
  • Item type: Publication ,
    Neo-Schumpeterian economics, innovation and technology policy
    (Elsevier España S.L.U., 2015-05-02) Fernández Sastre, Juan
    This paper analyzes the ontological, epistemological and, to a lesser extent, methodological aspects that characterize the neo-Schumpeterian theory (Nelson and Winter, 1982) compared to those of the neoclassical theory. It also discusses how the differences between these theories lead to a different analysis of the innovation process, which translates into a dissimilar conception on the role of technology policy and intellectual property. Finally it examines the influence of both theories in the Spanish Strategy for Science, Technology and Innovation and in the debate on intellectual property.
  • Item type: Publication ,
    The dynamics of the entrepreneur in society: From the Austrian School to social market economy
    (Elsevier España, S.L.U., 2015-06-20) García Echevarría, Santiago
    Una de las grandes aportaciones al pensamiento económico la constituye la aportación centroeuropea, desde la Escuela Austriaca a la Escuela de Freiburgo, sobre cuyas bases se desarrolla el ordenamiento económico de una economía social de mercado. Toda esta línea de conocimiento se caracteriza, en primer lugar, por la integración de la economía en la sociedad. Esto es, se desarrolla la dimensión societaria de la economía orientada a la persona y en base al principio de competencia. Es su gran comprensión de la realidad económica y del papel de la persona a la que caracteriza en búsqueda de libertad y responsabilidad para la «acción» de la persona. Es la gran contribución a un orden de libertad en el que la figura del empresario, de la «empresalidad», es el eje del desarrollo económico, el desarrollo schumpeteriano. A lo que la Escuela de Freiburgo contribuye con el dise˜no del ordenamiento económico-societario que enmarca en el «sistema de valores» la acción de la persona. Este ordenamiento económico define en base a principios y reglas el desarrollo de la organización económica en la sociedad. Walter Eucken impulsa esta conceptualización del orden económico como la referencia común para la actuación de la persona. El empresario juega un papel decisivo, en su dimensión societaria, para garantizar la dinámica de una economía de mercado que «funcione bien», que haga factible su existencia y garantice la eficiencia económica, por un lado, y el equilibrio social, por el otro. Una economía social de mercado es un «sistema de valores» societarios que integra los «fines» de la economía en la sociedad: el desarrollo integral de la persona mediante el uso eficiente de los recursos escasos Eficiencia económica y equilibrio social garantizan un orden de libertades en el que puede desarrollarse el empresario si contribuye con su competencia y con el principio de subsidiaridad a su desarrollo