UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 05, num. 01. 2012
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 05, num. 01. 2012
  • View Item

La evaluación de las competencias docentes de profesores de licenciatura en educación preescolar y primaria: el caso de una escuela normal mexicana

Title (trans.)
A avaliação dos professores as competências dos professores da graduação em educação pré-escolar e primário: o caso de a normal mexicano; Evaluation of teaching competences for professors with a degree in pre-school and primary education: mexican normal case
Author
Leyva, Yolanda E.
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2012
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 5.1 (2012): 140-178
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num1_e/art10.pdf
Subjects
Evaluación docente; Formación docente; Autoevaluación docente; Competencias docentes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661700

Abstract

Considerando la concepción actual de la evaluación ligada a la mejora e innovación de la intervención educativa, se presenta la metodología y resultados del desarrollo de un modelo de evaluación docente acorde con el enfoque de enseñanza basada en competencias del plan de estudios 1997 de las licenciaturas de Educación Preescolar y de Educación Primaria, el cual se diseña con fines de mejora continua de las prácticas docentes en una escuela normal mexicana. Se incorporan algunas reflexiones acerca del potencial de la evaluación y la importancia de contar con un modelo de formación y evaluación de la docencia, en el contexto de un currículo basado en competencias, que opera desde hace más de diez años en las Escuelas Normales de México. Incorpora algunas reflexiones acerca de la autoevaluación como estrategia fundamental para el desarrollo de la autocrítica, la detección de necesidades y el desarrollo personal, a partir de los resultados de la aplicación de dos cuestionarios de autoevaluación del Modelo de Evaluación de Competencias Docentes (MECD): El de identificación del tipo de planeación, y el de autoevaluación de competencias docentes. Concluye con algunas reflexiones en torno a los beneficios del trabajo colegiado en el diseño del modelo evaluativo para que los resultados tengan potencial de cambio.
 
Tendo em conta a concepção actual da avaliação ligada à melhoria e inovação de intervenção educativa, é apresentada a metodologia e os resultados do desenvolvimento de um modelo de avaliação em consonância com a abordagem do ensino de competências do currículo 1997 de diplomados do ensino pré-escolar e ensino primário, que é projetado para efeitos de melhoria contínua da prática de um mexicano na escola normal de ensino docente. Algumas reflexões sobre o potencial da avaliação e a importância de ter um modelo de formação e avaliação do ensino, no contexto de um currículo baseado em competências, que opera há mais de dez anos em escolas normais do México incorporaram. Inclui algumas reflexões sobre a auto-avaliação como uma estratégia fundamental para o desenvolvimento de autocrítica, a detecção de necessidades e desenvolvimento pessoal, com base nos resultados da aplicação de dois questionários de auto-avaliação do modelo de avaliação do ensino de competências (MECD): identificação do tipo de planejamento e auto-avaliação de habilidades de ensino. Ele conclui com algumas reflexões sobre as vantagens da mão-de-ponto no design do modelo de avaliação para que os resultados têm potencial para a mudança.
 
In accord with the actual position to assessment for the improvement and innovation in teaching, this article presents an teaching assessment model for the higher education institution in Mexico. The model is congruent to the national curriculum designed in 1997, for the teachers to basic education, and with the new trends in competency based curriculum. Includes some analysis about the improvement potential to the assessment process, specifically presents the results to the self-assessment by means to two instruments of the MECD (Modelo de Evaluación de Competencias Docentes) how an opportunity for development to self-critical process about their teaching practices. After this application, the teaching assessment model was designed by means to participating of teachers in group discussion. The results to self-assessment are presented for each competence, the most relevant fact about this experience, is that the faculty values their teaching strategies very well, except the learning assessment strategies. Whit regard to teaching assessment model, the teachers classified the docent competences in accord to below, during and after classroom´s work. The paper ends with a reflection about the value to participative construction to this model for the teachers, in order to the assessment have a change potential.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_5_1_12.pdf
Size
307.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Leyva, Yolanda E.

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 05, num. 01. 2012 [29]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La evaluación como recurso estratégico para la mejora de la práctica docente ante los retos de una educación basada en competencias 

    Leyva Barajas, Yolanda Ediht
    2010
  • El portafolios de evaluación como estrategia de formación y evaluación docente 

    Leyva, Yolanda E.
    2012
  • Colegialidad docente: un estudio comparativo (España/México) de validación de constructo para el diseño de un instrumento de evaluación 

    Bakieva, Margarita; Jornet-Meliá, Jesús M.; Leyva Barajas, Yolanda
    2014-06
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad