Revisión analítica del modelo de aceptación de la tecnología. El cambio tecnológico
Title (trans.)
Analytical Review of the Technology Acceptance Model: Technological ChangeEntity
UAM. Departamento de SociologíaPublisher
Universidad Autónoma de BarcelonaDate
2017-01-01Citation
10.5565/rev/papers.2233
Papers 102.1 (2017): 5-27
ISSN
0210-2862 (print); 2013-9004 (online)DOI
10.5565/rev/papers.2233Funded by
Este artículo se enmarca dentro de los proyectos CSO2009-13424 y CSO2012-35688, del Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de EspañaProject
Gobierno de España. CSO2009-13424; Gobierno de España. CSO2012-35688Editor's Version
http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2233Subjects
Digital divide; Information and knowledge society; Internet; Social change; TAM; Technology acceptance model; EconomíaRights
© 2017, Universitat Autonoma de BarcelonaAbstract
The Technology Acceptance Model (TAM) is one of the most important methodological individualist approaches in the study of Internet use. This paper reviews the debate on the weight of psychological and social variables in this model. Our thesis is that, as the Internet is penetrating society and becoming increasingly popular, psychological variables such as subjective beliefs about the possibilities of technology are gaining prominence. By contrast, social variables are becoming better predictors of Internet use as they are stimuli and inhibitors leading to the adoption of this behavior. For this reason, empirical studies repeatedly show with different measurement tools that the predictive power of psychological variables is now lower than that of social variables. In this paper, we demonstrate this empirically and defend the role of a methodological individualist model from a sociological approach based more on sociological than psychological variables for explaining the use of the Internet El modelo de aceptación de la tecnología (TAM) es uno de los enfoques individualistas
metodológicos más relevantes en el estudio del uso de Internet. El presente trabajo constituye
una revisión del debate sobre el peso de las variables psicológicas y sociales en este
modelo. Nuestra tesis es que, a medida que Internet va penetrando socialmente, las variables
psicológicas, como las creencias subjetivas sobre las posibilidades del medio, van cediendo
protagonismo. Por el contrario, las variables sociales se transforman en los mejores predictores
del uso de Internet, ya que son los estímulos y los inhibidores más importantes para
la adopción de este comportamiento. En esta línea, los estudios empíricos muestran que
la capacidad predictiva de las variables psicológicas es ahora menor que la de las variables
sociales. En el presente trabajo, mostramos empíricamente dicha circunstancia y defendemos
el papel de un modelo individualista metodológico de corte sociológico, basado en
la preponderancia de las variables sociológicas sobre las psicológicas para explicar el uso
de Internet
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