Cooperative learning on promoting creative thinking and mathematical creativity in higher education
Title (trans.)
Aprendizaje cooperativo para promover el pensamiento creativo y la creatividad matemática en la Educación SuperiorPublisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2019-07Citation
10.15366/reice2019.17.3.001
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 17.3 (2019): 5-22
ISSN
1696-4713DOI
10.15366/reice2019.17.3.001Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.001Subjects
Creativity; Collaborative learning; Higher degree research; Critical thinking; Mathematics; EducaciónRights
© 2019 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Creativity is an indispensable competence for the future of higher education students. Creative thinking skills play an important role in modern society. Creativity is acknowledged as a crucial aspect of business, research and development or arts. This study presents the assessment results of an intervention using cooperative learning and the conventional teaching method in order to promote creative thinking in higher education. The design used was quasi-experimental pretest and posttest intervention using the Creative Intelligence test (CREA), with experimental and control groups of higher education students of the Communication and Multimedia course in a Linear Algebra class. The participants were 50 students from a Portuguese public university. Results showed that students who participated in the intervention scored significantly higher in the creativity test at the end of the intervention and indicated that creative thinking, and divergent thinking abilities in particular, can be enhanced through the kind of intervention that was proposed in the study La creatividad es una competencia indispensable para el futuro de los estudiantes de educación superior. Las habilidades de pensamiento creativo juegan un importante papel en la sociedad moderna. La creatividad es reconocida como un aspecto fundamental en el campo de los negocios, la investigación y desarrollo y las artes. Este estudio presenta los resultados de la evaluación de una intervención que utiliza el aprendizaje cooperativo y el método de enseñanza convencional para promover el pensamiento creativo en la educación superior. El diseño utilizado fue cuasi-experimental con la aplicación del test de Inteligencia Creativa (CREA) antes y después de la intervención, con grupos experimentales y de control de estudiantes de educación superior del curso de Comunicación y Multimedia en una clase de Álgebra Lineal. Los participantes del estudio fueron 50 estudiantes de una universidad pública portuguesa. Los resultados mostraron que los estudiantes que participaron en la intervención obtuvieron puntuaciones significativamente más altas en el test de creatividad al final de la intervención e indicaron que el pensamiento creativo, y las habilidades de pensamiento divergentes en particular, pueden mejorarse a través del tipo de intervención que se propuso en el estudio
Files in this item
Google Scholar:Catarino, Paula
-
Vasco, Paulo
-
Lopes, José
-
Silva, Helena
-
Morais, Eva
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cyto- and myelo-architecture of the amygdaloid complex of the common marmoset monkey (Callithrix jacchus)
Araújo Góis Morais, Paulo Leonardo; García-Amado, María; Lima, Ruthnaldo Rodrigues Melo; Córdoba-Claros, Angélica; Souza Cavalcante, Jeferson; Clascá, Francisco; Nascimento, Expedito Silva
2019-03-27 -
Dual imaging gold nanoplatforms for targeted radiotheranostics
Silva, Francisco; Paulo, António; Pallier, Agnès; Même, Sandra; Tóth, Éva; Gano, Lurdes; Marques, Fernanda; Geraldes, Carlos F.G.C.; Castro, M. Margarida C.A.; Cardoso, Ana M.; Jurado, Amália S.; López-Larrubia, Pilar; Lacerda, Sara; Campello, Maria Paula Cabral
2020-01-22 -
Automatic evolution of ideas through multilayer evolutionary system to support creative thinking
Sajja, Priti Srinivas; Akerkar, Rajendra; Camacho, David
2009-08