UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

Actitudes hacia la discapacidad: análisis comparativo del efecto de tres programas de sensibilización en Educación Física

Author
Felipe Rello, Carlos
Advisor
Garoz Puerta, Ignaciountranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Date
2017-02-22
Subjects
Alumnos - Tesis doctorales; Personas con discapacidad - Tesis doctorales; Educación física - Tesis doctorales; Sensibilidad (Psicología) - Tesis doctorales; Actitud, cambio de - Deportes - Enseñanza secundaria - Tesis doctorales; Deportes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678420
Note
Tesis Doctoral inédita leída en la Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana. Fecha de lectura: 22 de febrero de 2017
Esta tesis tiene embargado el acceso al texto completo hasta el 22-08-2018

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Durante el curso escolar 2012-2013 el alumnado con necesidades educativas especiales en España suponía un total de 167.690 personas, de las cuales 134.729 (80,3%) estaban integradas en centros ordinarios (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2014). La educación es el primer paso en la promoción de actitudes positivas hacia las personas con discapacidad (Lockhart, French y Gench, 1998) y son las actitudes de los compañeros las más dignas de tomar en consideración, en tanto que serán los iguales quienes verdaderamente posibiliten y favorezcan la inclusión educativa y social del alumnado con discapacidad en la escuela (Arias, Verdugo, Gómez y Arias, 2013). El propósito de este estudio fue elaborar y explorar los efectos de tres programas de sensibilización hacia las personas con discapacidad en las actitudes de los escolares hacia las mismas. Programas que combinaban diferentes técnicas de modificación de actitudes recogidas en la literatura y utilizaban como referente la actividad físicodeportiva. Se diseñó un estudio cuasiexperimental que contó con una muestra de 374 sujetos (204 chicos y 170 chicas) que cursaban primero y segundo de Enseñanza Secundaria Obligatoria, con edades comprendidas entre los 12 y 17 años (M = 13,12; DT = 0,97), pertenecientes a ocho centros educativos de la Comunidad de Madrid. La escala de medición de actitudes hacia la discapacidad denominada Chedoke- McMaster Attitudes Toward Children with Handicaps (Rosenbaum, Armstrong y King, 1986a) fue traducida y validada al contexto español para su utilización en este estudio. Se midieron las actitudes antes, inmediatamente después de la intervención y cuatro meses después de la misma. Adicionalmente, se utilizaron, entre otros instrumentos, diarios del alumnado y profesorado. Diferentes contrastes sobre medias y análisis de varianza revelaron que: (1) un programa de intervención, convenientemente planificado, produce un cambio significativo en las actitudes de los jóvenes hacia las personas con discapacidad, alcanzando mejores resultados aquel programa que aúna el mayor número de técnicas; (2) los cambios obtenidos se mantienen cuatros meses después de la intervención. También se encontraron diferencias significativas en función del género de los alumnos. Por el contrario, conocer a una persona con discapacidad guardó cierta relación con la manifestación de actitudes positivas hacia las mismas, sin llegar a ser significativa. Los presentes hallazgos demuestran la utilidad de un programa de sensibilización para mejorar las actitudes de los más jóvenes hacia las personas con discapacidad y, con ello, conseguir realmente hacer una escuela para todos.
 
During the 2012-2013 school year pupils with special educational needs in Spain represented a total of 167.690 students, of which 134.729 (80,3%) were integrated in mainstream schools (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2014). Education is the first step in the promotion of positive attitudes towards people with disabilities (Lockhart, French y Gench, 1998) and attitudes of peers are the most worthy to take into consideration, because those classmates are the ones who truly and most directly can help promote the educational and social inclusion of students with disability in school (Arias, Verdugo, Gómez y Arias, 2013). The purpose of this study was to develop and explore the effects of three awareness programs towards people with disabilities in the attitudes of school children towards people with these disabilities. The programs combine different techniques collected in the literature to change attitudes and used physical sports activities as a reference. A quasi-experimental study was designed, which included a sample of 374 subjects (204 boys and 170 girls) that are enrolled in first and second year courses at high school, ranging from 12 to 17 years (M = 13,12; SD = 0,97), from eight schools in the Community of Madrid. The scale measuring attitudes toward disability called Chedoke-McMaster Attitudes Toward Children with Handicaps (Rosenbaum, Armstrong y King, 1986a) was translated and validated to the Spanish context for use in this study. Attitudes were measured before, immediately after intervention and four months thereafter. Additionally, other instruments were used, such as diaries of students and teachers. Different contrasts on means and analysis of variance revealed that: (1) an intervention program, properly planned, produces a significant change in the attitudes of young people towards people with disabilities. The program which combines the greatest number of techniques achieves better results; (2) changes obtained are held four months after the intervention. Significant differences based on gender of the students were found. On the contrary, meeting a disabled person kept some connection with the demonstration of positive attitudes towards them, without being significant. These findings demonstrate the usefulness of an awareness program to improve attitudes of younger people towards people with disabilities, and thereby really achieving the aim of making a school for all.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
felipe_rello_carlos.pdf
Size
15.52Mb
Format
PDF
Description
Texto de la tesis doctoral

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Felipe Rello, Carlos

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19144]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis comparativo del efecto de tres programas de sensibilización hacia la discapacidad en Educación Física 

    Felipe Rello, Carlos; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; Tejero González, Carlos Mª
    2018-07-01
  • Cambiando las actitudes hacia la discapacidad: diseño de un programa de sensibilización en Educación Física 

    Felipe-Rello, Carlos; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; Tejero-González, Carlos Mª
    2020
  • Efectos de un programa de Educación Física en el aprendizaje de alumnado universitario con discapacidad intelectual 

    Cañadas, Laura; Calle-Molina, María Teresa
    2020-08-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram