UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

¿Cómo presentan la historia de la química los libros de texto de Educación Secundaria?: Un análisis desde la didáctica y los estudios históricos de la ciencia

Title (trans.)
How do Secondary Education Textbooks treat the History of Chemistry? An analysis from Science Education Research and the History of Science
Author
Moreno Martínez, Luis; Araceli Calvo Pascual, M.
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Publisher
Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka
Date
2019-01-01
Citation
10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1101
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16.1 (2019): 1101
 
 
 
ISSN
1697-011X
DOI
10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1101
Editor's Version
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1101
Subjects
Chemistry Education; History of Chemistry; History of Science; Secondary Education; Textbooks; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/688587
Rights
© 2019 Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka.All right reserved.

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Science education research, as well as the History of Science, has pointed out the importance of reviewing the history of science in teaching materials. From this perspective, this paper presents the results of the analysis of the Physics and Chemistry Secondary Education textbooks from five recognized publishers, widely used between 2007 and 2016 in Spain. This analysis has revealed that, even with a poor presence, the history of chemistry in Secondary Education textbooks neglects the approaches provided by historians of science and the pedagogical requirements established by Science Education research.
 
Tanto desde la investigación didáctica como desde la investigación histórica se ha señalado la importancia de revisar las narrativas históricas sobre ciencia presentes en materiales educativos. En esta línea, el presente artículo muestra los resultados de investigación del análisis de los libros de texto de Física y Química de ESO y Bachillerato de cinco destacadas editoriales, ampliamente utilizadas en el marco LOE (2007-2016). El análisis realizado ha revelado que si bien escasa, la historia de la química en estos materiales educativos se sitúa lejos de los enfoques proporcionados por la investigación en Historia de la Ciencia; desatendiendo también los requerimientos establecidos por la investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
como_moreno_REEDC_2019.pdf
Size
739.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Moreno Martínez, Luis - Araceli Calvo Pascual, M.

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15094]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La historia de la química en el currículo y los libros de texto de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato (LOE). Un estudio desde la didáctica y la historia de la cienca 

    Moreno Martínez, Luis
    2017-12-18
  • La historia de la química en el currículo de ESO y de bachillerato (LOE). Una revisión interdisciplinar para la investigación didáctica 

    Moreno Martínez, Luis; Calvo Pascual, María Araceli
    2017
  • ¿Tienen sexo los contenidos de la Educación Física Escolar?: transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa de secundaria 

    González Pascual, M.
    2005
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram