¿Cómo presentan la historia de la química los libros de texto de Educación Secundaria?: Un análisis desde la didáctica y los estudios históricos de la ciencia
Title (trans.)
How do Secondary Education Textbooks treat the History of Chemistry? An analysis from Science Education Research and the History of ScienceEntity
UAM. Departamento de Didácticas EspecíficasPublisher
Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia EurekaDate
2019-01-01Citation
10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1101
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16.1 (2019): 1101
ISSN
1697-011XDOI
10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1101Editor's Version
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1101Subjects
Chemistry Education; History of Chemistry; History of Science; Secondary Education; Textbooks; EducaciónRights
© 2019 Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka.All right reserved.Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Science education research, as well as the History of Science, has pointed out the importance of reviewing the history of science in teaching materials. From this perspective, this paper presents the results of the analysis of the Physics and Chemistry Secondary Education textbooks from five recognized publishers, widely used between 2007 and 2016 in Spain. This analysis has revealed that, even with a poor presence, the history of chemistry in Secondary Education textbooks neglects the approaches provided by historians of science and the pedagogical requirements established by Science Education research. Tanto desde la investigación didáctica como desde la investigación histórica se ha señalado la
importancia de revisar las narrativas históricas sobre ciencia presentes en materiales educativos. En esta línea, el
presente artículo muestra los resultados de investigación del análisis de los libros de texto de Física y Química de
ESO y Bachillerato de cinco destacadas editoriales, ampliamente utilizadas en el marco LOE (2007-2016). El
análisis realizado ha revelado que si bien escasa, la historia de la química en estos materiales educativos se sitúa
lejos de los enfoques proporcionados por la investigación en Historia de la Ciencia; desatendiendo también los
requerimientos establecidos por la investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales
Files in this item
Google Scholar:Moreno Martínez, Luis
-
Araceli Calvo Pascual, M.
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.