UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Implicar al alumnado en la evaluación en la formación Inicial del profesorado?: un estudio de caso

Title (trans.)
Involving Students in Teacher Education Assessment?: A Case Study of a Peer Evaluation Experience
Author
López-Pastor, Víctor Manuel; Castejón, Javier; Pérez-Pueyo, Ángel
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Hipatia Press
Date
2012-06-15
Citation
10.4471/remie.2012.09
REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research 2.2 (2012): 177-201
 
 
 
ISSN
2014-2862
DOI
10.4471/remie.2012.09
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.4471/remie.2012.09
Subjects
Evaluación; Formación inicial del profesorado; Participación del alumnado en la evaluación; Deportes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661671

Abstract

Este estudio, sobre la calificación de exámenes parciales como estrategia de aprendizaje estrechamente relacionada con algunas competencias profesionales y con el desarrollo de mejores procesos de aprendizaje, se realizó en tres centros de Formación Inicial del Profesorado. Tras la realización de exámenes parciales, éstos fueron corregidos in-situ por iguales (mediante una plantilla diseñada “ad hoc”) y posteriormente por el profesor. Además, el alumnado cumplimentó un cuestionario en el que valoró esa experiencia de coevaluación. Los objetivos del estudio fueron: (a) comparar la calificación otorgada por los iguales con la otorgada por el profesorado; y (b) obtener las valoraciones del alumnado sobre la experiencia. Los resultados indican que (a) las correlaciones de las notas entre alumnado y profesorado oscilaron entre .66 y .90, si bien la media de notas del alumnado fue más baja que la del profesorado; y (b) el alumnado valoró positivamente la experiencia de coevaluación como actividad de aprendizaje.
 
This study covered the grading of partial exams as a learning strategy closely linked to a range of professional competencies and the development of better learning processes. It took place in three teacher education programs. After students undertook partial exams, these were marked in-situ by peers (using an ad-hoc marking scheme) and, later on, by the tutor. Furthermore, students responded to a questionnaire in which they gave their opinions regarding that peer-grading assessment experience. The purposes of the study were: (a) to compare the grades given by the students with those given by the tutors; and (b) to gather the students’ opinions on the experience. The results indicate that (a) the correlations between the grades given by the students and tutors ranged from .66 to .90, although the average grades of the student group were lower than those of the tutors; and (b) the students valued positively the experience of peer-grading as a learning activity.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
implicar_lopez_MJER_2012.pdf
Size
290.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:López-Pastor, Víctor Manuel - Castejón, Javier - Pérez-Pueyo, Ángel

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17740]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado 

    Romero Martín, Rosario; Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; López-Pastor, Víctor-Manuel; Fraile-Aranda, Antonio
    2017
  • Divergencias del alumnado y del profesorado universitario sobre las dificultades para aplicar la evaluación formativa 

    Romero Martín, Rosario; Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; López-Pastor, Víctor
    2015
  • Evaluación formativa y rendimiento académico en la formación inicial del profesorado de Educación Física 

    Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; López-Pastor, V.M.; Julián Clemente, José Antonio; Zaragoza Casterad, J.
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad